Väljer mellan högskoleförberedande och ett yrkesprogram.

11 sep 2015
Hej
Funderar på antingen samhällsprogrammet eller Handels o administrationsprogrammet. Vill helst gå på handel, är mest inne på det. Har dock två yrken som intresserar mig. Butikssäljare är ett av de, därav anledningen som jag vill välja handel. Men också funderar jag på lärare. Om jag nu vill gå på handel, kan jag läsa kurser som blir högskoleförberedande? Eller ska jag välja sam istället? Eller är jag helt ute och cyklar?

16 sep 2015

Hej!

Jag rekommenderar dig att du väljer programmet du vill helst läsa. Välj programmet du ser dig själv studera på i tre år.

Om du väljer Yrkesprogrammet får du en yrkesexamen och kan söka jobb som butikssäljare. Om du skulle komma på att du vill studera vidare till lärare kan du antingen läsa fler kurser på gymnasiet som ger dig högskolebehörighet eller läsa på Komvux efter gymnasiet.

Om du väljer högskoleförberedande får du en högskoleförberedande examen och tanken är att du ska studera vidare men du kan fortfarande söka jobb som butikssäljare.

Så, oavsett vad du söker kan du bli både och! :)

Lycka till.

Mvh Carolina Sanhueza, SYV