Läser natur men är orolig, vill börja om.

09 sep 2015
Hej! Jag går nu andra året på natur, och tycker att det har varit tufft i ettan jag fick godkänt på alla ämnen. Men ändå så oroar jag mig väldigt mkt på att jag ksk inte kommer in på läkarutbildning efter gymnasiet så jag tänkte att jag ksk ska börja om pånytt i och med att jag byter gymnasiet för jag trivs inte i den jag går nu och att jag går i ettan. Så min fråga är går det att läsa om ettan eftersom jag vill förbättra mina betyg eller spelar dem inte så stor roll i antagning för läkarutbildning?
Tacksam för svar!

14 sep 2015

På gymnasiet läser man kurser, om man har läst klart en kurs och fått ett betyg kan man inte läsa om den. Så om du väljer att gå om ettan kan du inte läsa om dina kurser. Men om du upplever att läsa på naturvetenskapliga programmet blir för mycket, för stressigt så kanske du ska ta och tänka på vad du behöver göra för att må bra.

Prata gärna med din studie- och yrkesvägledare om dina tankar. Tillsammans kan ni hitta en lösning.

Mvh Carolina Sanhueza, SYV