Osäker på mitt val, vad kan jag göra?

20 aug 2015
Hej! Jag har precis gått min andra dag i linjen Sam internationell och känner att jag verkligen inte tycker om klassen och börjar få fler funderingar. Jag har länge varit osäker på om jag ska välja Sam eller natur, nu när detta med klassen uppstod så kanske jag får chansen att byta till den andra Sam internationell klassen eller att byta till vanlig Sam eller natur, först var jag helt säker på att jag ville gå inrikting Sam Sam och inte beteende, men nu bara idag och igår har jag börjat känt att beteende kanske passar mig också, har också börjat tänkt på natur med inriktning Sam, jag gick ut nian med 302,5 poäng och försöker verkligen tänka vare sig Sam eller natur passar mig bäst och vet inte hur jag ska bära mig åt pga vill jag gå natur måste jag ha det bestämt typ nu, vill jag gå vanlig Sam så har jag lite längre tid på mig att tänka om internationell eller vanlig passar bäst. Vet inte riktigt hur jag ska bära mig åt och vill verkligen inte behöva gå om, dvs hoppa av o byta linje nästa år.

21 aug 2015

Måste ställa frågan tillbaks till dig, vad är det som får dig att inte gilla din klass? Är det programmet eller klassen som du inte gillar?

Om du vill byta program så ska du försöka byta så fort du kan, anledningen till det är så att du ska slippa gå om eller hamna efter allt för mycket.

Mitt tips är att du pratar med din mentor eller studievägledaren på din skola och berätta för hen om detta, de kanske går att ordna så att du kan besöka de andra klasserna eller programmen innan du byter helt? Om programmet finns på gymnasieskolan du går i nu vill säga. Om du måste byta skola för att testa på ett nytt program så måste du kontakta den skolan och fråga ifall de har plats för dig.

Lycka till med gymnasiet!

Mvh Carolina Sanhueza, SYV