Kan man bli veterinär efter att ha läst estetiska programmet?

13 aug 2015
Hej, jag har en fråga. Kan man utbilda sig till veterinär efter gymnasietiden även om man väljer en annan linje? Till exempel om jag går bild och formgivning tre år och sedan vill jag bli veterinär funkar det då? Tacksam för svar, förlåt om det blev lite rörigt :)

14 aug 2015

Hej!

För att bli behörig att söka till veterinärprogrammet måste man ha läst Biologi 2, Fysik 2, Kemi 2 och Matematik 4. Dessa kurser läser man vanligtvis inte på Estetiska programmet utan jag rekommenderar dig att ta kontakt med en studie- och yrkesvägledare och fråga ifall du kan få läsa utökat program och välja till dessa kurser. Det är ibland svårt att få ihop det och det kan hända att du måste läsa upp en eller två kurser efter gymnasietiden.

Här hittar du mer information om veterinärutbildningen.

Lycka till

Mvh Carolina Sanhueza, SYV