Vill bli veterinär men vill inte läsa natur.

11 jul 2015
jag skulle jätte gärna vilja plugga till veterinär men jag tror inte att Naturvetenskapsprogrammet är något för mig, jag har haft vänner som sagt att det är väldigt svårt och tufft och mycket matte. Finns det något sätt att dämpa "labbråtta" känslan, går det att gå i Samhällsprogrammet med inrikting natur?
Har funderat på Lantbruk med inrikting djur men bor i Göteborg så det skulle betyda att jag måste flytta, eller hur är det? Vill jätte gärna höra en massa förslag. Tacksam för svar Mvh Emelie.

05 aug 2015

Hej!

Vad roligt att du funderar på att bli veterinär! :)

Naturvetenskapliga programmet är ett program där man läser kurserna i en lite högre fart än vad man är van vid på grundskolan. Har man ingen god studievana kan man uppleva natur som svår och har man svårt för NO och matteämnet kan man också uppleva att det blir tufft. Tråkigt att du endast hört tråkiga saker om natur, mitt tips är att innan du väljer bort ”labbråtta” programmet ska ta och besöka en gymnasieskola som har naturprogrammet och prata med eleverna där och höra vad de har att säga. Du kanske blir förvånad! :)

Samhällsvetenskapliga programmet har inte natur som inriktning men däremot har naturprogrammet samhällsvetenskap som inriktning. Så när du besöker gymnasieskolan fråga om de två olika inriktningarna.

För att bli veterinär måste du ha läst Biologi 2, Fysik 2, Kemi 2 och Matematik 4. Detta kan du inte läsa in om du väljer samhällsvetenskapliga programmet utan du måste läsa till ämnen efter studenten.

Lantbruk med inriktning djur låter ju jätteroligt! Att flytta hemifrån är kanske inte så enkelt men vill du verkligen studera detta så ser jag ingen anledning till att inte göra det.

Här hittar du information om att flytta hemifrån för att studera på gymnasiet.

Har du fler frågor angående flytt så rekommenderar jag dig att kontakta skolan du vill söka till och ställa dina frågor. De kan nog ge dig tips och råd på vad du behöver tänka på.

Lycka till med framtiden!

Mvh Carolina Sanhueza, SYV