Saknar godkänt i engelska, men vill inte gå introduktionsprogram

03 jul 2015
jag ansöker till gymnasiet och jag har 195 pöang mitt första val är samhäll fast jag saknas engelska godkänd pga jag har bara varit i Sverige i 2 år kan jag komma in nånstans på samhäll eller något annat !?
för jag vill inte faktiskt hamna i Introduktionsprogrammet-IM :(

06 jul 2015

Hej!

Det finns vissa möjligheter för elever med invandrarbakgrund att kunna bli antagna till gymnasiet utan att ha godkänt i engelska. Till exempel om du kommer ifrån ett land där engelska inte har ingått i undervisningen. Mitt råd är att du pratar med SYV på den skola du går på nu eller att du pratar med gymnasieantagningen i den kommun du bor i. Så kan de hjälpa dig med vad det finns för möjligheter; om det passar bäst för dig att gå Introduktionsprogram eller om du kan få undantas från kravet på godkänt i engelska.

Här kan du läsa mer om behörighet till gymnasiet

Stort lycka till, det kommer lösa sig!

Mvh, Christine på Gymnasium.se