Vad kan man bli efter Estetiska programmet med inriktning musik?

27 jun 2015
Jag har 2 frågor:

1. Om man går inriktning ES-Musik, vilka jobb kan man få efter gymnasiet och Universitetet?

2. Vad kan man gå på universitetet om man har gått ES-Musikpå gymnasiet?

29 jun 2015

Hej!

1. Efter att ha läst Estetiska programmet med inriktning musik har du många möjligheter att både jobba eller fortsätta studera. Du kan till exempel jobba som musiker, kompositör, trubadur, singer/songwriter eller musiklärare i framtiden.

2. Estetiska programmet är högskoleförberedande och efter programmet kan du läsa vidare inom både estetiska områden och andra områden som samhälle och humanism. Utbildningar du blir direkt behörig att söka till efter Estetiska programmet är till exempel vissa slags lärare, studie- och yrkesvägledare och jurist.

Här kan du se vad du blir behörig till efter Estetiska programmet: http://www.utbildningsinfo.se/gymnasieskola/2.323/estetiska-programmet-1.2913

Du kan även välja att läsa vidare på yrkeshögskolan genom att läsa en så kallad YH-utbildning.

Det finns med andra ord många möjligheter efter att ha läst musik på Estetiska programmet, lycka till!
Mvh, Christine på Gymnasium.se