Vad spelar meritvärdet för roll?

27 jun 2015
Hej jag är en tjej som precis slutat nian och ska snart börja gymnasiet till höst. Jag sökte till naturvetenskapsprogrammet på Karolinska i Örebro, och kom in på första sökningen. Jag har 272,5 poäng i merit och medelvärde på Karolinska är 277, har medelvärdet någon betydelse? Alltså så att jag inte kommer in, eftersom att medelvärdet är högre än det jag har.
Är rädd för att jag inte ska komma in, och det jag alltid har velat sedan jag varit liten är att bli läkare.

Mvh// Jeanette

29 jun 2015

Hej Jeanette!

Vad kul att du har kommit in på den gymnasieskola och utbildning du vill gå på! Du behöver inte oroa dig, du har ju redan blivit antagen :) 277 är medelvärdet från förra årets antagning till Karolinska gymnasiet i Örebro. Det lägsta jämförelsetalet var 230 poäng förra året, det betyder att alla elever som sökte till Naturvetenskapsprogrammet på den skolan och hade ett meritvärde på över 230 poäng kom in. 277 är medelvärdet av alla de antagna elevernas meritvärde. Meritvärdena ändras alltså varje år beroende på vad de sökande har för meritvärden. Det är helt enkelt så att de elever med högst meritvärden kommer in och det har ju du, så det är jättebra!

Här kan du läsa om hur intagningspoäng till gymnasiet fungerar

Hoppas att du får en fantastisk gymnasietid!

Mvh, Christine på Gymnasium.se