Vilken inriktning på Samhällsvetenskapsprogrammet för att plugga vidare inom media?

22 jun 2015
Hej!

Jag ska börja nian till hösten och därmed så närmar sig även mitt gymnasieval. Funderar för tillfället på att gå samhällsvetenskapliga linjen för att sedan kunna läsa vidare inom reklam/media- och kommunikationsvetenskap. Min fråga är således vilken samhällsvetenskaplig inriktning som skulle vara bäst på gymnasiet (beteende, media exc.) och hur jag bäst läser vidare på yrkeshögskolan/universitetet för att få ett jobb på tex. en reklambyrå. Tack på förhand!

Mvh, Emma.

23 jun 2015

Hej!

Den inriktning på Samhällsvetenskapsprogrammet som innehåller mest kurser inom området media/kommunikation är inriktningen Medier, information och kommunikation.

Här kan du läsa om inriktning Medier, information och kommunikation och de kurser som ingår

Genom att välja denna inriktning får du en introduktion till ämnen som journalistik, reklam och information. Då kan du redan under gymnasiet känna efter om något av dessa områden passar dig och om du vill plugga vidare inom det.

Vad du vill läsa vidare efter gymnasiet tror jag är svårt för dig att bestämma redan nu, utan ta dig tid i gymnasiet att ta reda på vad du tycker är roligast. Här nedanför hittar du en länk där du kan läsa om vad det finns för olika slags utbildningar att plugga vidare på efter gymnasiet inom området media och information.

Här hittar du eftergymnasiala utbildningar inom information och media

Lycka till!

Mvh, Christine på Gymnasium.se