Ett gymnasieval, tusen frågor!

05 maj 2015
Jag är så himla nervös inför gymnasiet alla säger olika. Jag undrar om man läser yrkes ämnen som tillhör själva linjen. Ger det då ett mindre värde ifall man söker sedan till högskola/universitet och söker exmpelivs till cevillekonom. Och sedan vad skulle hända om man nu läser nya/kompletterar Kurser i komvux ger det då mindre värde sedan. Jämfört om man skulle läst det i gymnasiet och hur räknar man ut värdet på samhälle 1a och 2a tillsammans som sedan motsvarar 1b är det samma värde på de också. Hahha vet att det var många frågor men skulle vara sjukt tacksam för svar tack i förhand bästa ni!

07 maj 2015

Hej!

Vad roligt med alla dina frågor :)!

Att du är nervös inför gymnasiet är helt normalt, jag tror att dem flesta om inte alla som söker till gymnasiet känner sig nervösa över det.

När man söker till högskola/universitet så tittar de inte på ifall du läst ett yrkesprogram eller högskoleförberedande. Man utgår helt från ditt meritvärde och att du har all behörighet som utbildningen frågar. För att studera till civilekonom behöver du exempelvis grundläggande behörighet och godkänt betyg i Matematik 3b alt. 3C och Samhällskunskap 1b alt. 1a1 + 1a2.

Om du behöver komplettera vissa kurser till exempel matematik 3b /3c på komvux så ger det inte sämre värde utan du hamnar i ytterligare en urvalsgrupp.

När man söker till högskola eller universitet så finns det flera olika urvalsgrupper.

Här hittar du mer information om just ansökan till högskola eller universitet

Du hittar information om vilken kurs som motsvarar vilken här på Skolverkets hemsida:

Jag önskar dig all lycka med ditt gymnasieval! Kom ihåg att gymnasievalet inte är livsavgörande, man kan alltid ångra sitt val och börja på något annat om man vill.

Mvh Carolina Sanhueza, SYV