Läsa gymnasium i Sverige

25 apr 2015
Jag heter Shriff Shahen och är född 1997.
Jag studerar utomlands i Egypten i en Amerikansk System sola och jag går nu Grade 11 som är 2:a ring i Sverige. Jag gick i skolan i Sverige tills åk 6 och sedan flyttade jag till Egypten. Jag vill komma och fortsätta gymnasium i Sverige nästa termin som är höst 2016 och vill gå i tredje ring. Min utbildning i Egypten är allmänn och ingen speciell linje så jag tar alla ämnen. Jag vill komma och fortsätta i Sverige i information & medieteknik programmet och undrar om det går för mig att börja i 3:e ring utan att behöva gån i 1:a och 2:a ring eftersom jag har gått de i Egypten.
Jag kan prata flytande Svenska och Engelska.
Snälla svara mig så snabbt som möjligt. Tack!
Mvh/Shriff Shahen

05 maj 2015

Hej Shriff Shahen,

Jag rekommenderar dig att kontakta Skolverket.se och ställa din fråga. De kan hjälpa dig med din gymnasieansökan och dina utländska betyg.
www.skolverket.se

Jag skulle tro att du kanske måste läsa ett introduktionsprogram ett år innan du får gå vidare till ett nationellt program.
Kontakta gymnasieantagningen på kommunen du kommer att bo i. De kan hjälpa dig med din ansökan till gymnasiet.

Lycka till!
Mvh Carolina Sanhueza, SYV