Älskar dans men vill ha fler möjligheter.

11 apr 2015
Hej!
Jag vill mer än allt bli en duktig dansare. Jag älskar dansen och det är något av det roligaste jag vet. Men om jag går danslinjen på ex hulebäcksgymnasiet är jag rädd att jag inte kommer få en så bra "riktig utbildning". Jag vill läsa till läkare eller liknande på universitetet och få ett bra jobb. Vad ska jag göra?? Jag vill så gärna dansa på gymnasiet, men jag vill inte få en dålig utbildning ifall jag inte skulle vilja dansa efter gymnasiet. Vad ska jag göra??

14 apr 2015

Vad roligt att du har hittat något du brinner för! :)

Med danslinjen gissar jag att du menar Estetiska programmet med inriktning dans? Om det är så, så betyder det att du läser ett högskoleförberedande program vilket ger dig behörighet till att kunna studera vidare ifall du vill det.

Kontakta studie- och yrkesvägledaren eller programansvarig (Estetiska programmet) på gymnasiet och ställ din fråga. För att bli läkare måste du till exempel läsa till fler NO-ämnen som till exempel biologi 2, kemi 2 osv.

”Danslinjen” är precis lika bra som alla andra program och du kommer att få en ”riktig” utbildning. Kul att du kan kombinera med något du verkligen gillar!

Lycka till med dansen och studierna!

Mvh Carolina Sanhueza, SYV