Läser ekonomiprogrammet men vill sen studera till tandläkare?

22 mar 2015
Hejsan, min bror går gymnasiet och har valt ekonomi programmet, han undrar om att han kan börja tandläkare programmet efter att han ha klarat naturvetenskapliga ämnena på komvux? kommer det att gå om han ha läst ekonomi på gymnasiet ? vilka ämnena som skulle läsas för att komma in på tandläkare linje på komvux?
tacksam för svaret

25 mar 2015

Hej!
För att bli behörig till Tandläkarprogrammet måste han ha grundläggande behörighet och lägst godkända betyg (E) i kurserna - Biologi 2, Fysik 2, Kemi 2 och Matematik 4.

Läser din bror upp dessa kurser på Komvux så är han behörig att söka. Det viktiga är att din bror kontaktar Komvux i eran kommun och frågar ifall han kan läsa upp dessa ämnen hos de.

Här hittar du och din bror mer information om Tandläkarprogrammet.

Här hittar ni mer information om vuxenutbildningar.

Lycka till med allting!
Mvh Carolina Sanhueza, SYV