Ålandsk sökande, vill studera nationellt program på gymnasiet

20 mar 2015

Jag har en fråga som gäller ansökan till nationella program i Sverige.
Hur har en åländsk sökande med anpassningar i ett eller flera läroämnen, alltså inte ett fullvärdigt avgångsbetyg från den åländska grundskolan, möjlighet att söka till nationella program och bli antagen?
eller är en sådan sökande hänvisad till de individuella programmen?

20 mar 2015

Hej!

Om man inte har lägst godkända betyg E i matematik, svenska och engelska så kan man inte ansöka till ett nationellt program.

Sedan skiljer det sig också mellan programmen, Naturvetenskaps- och Teknikprogrammet kräver också att man ska ha lägst godkända betyg E i alla NO-ämnen. Ekonomi-, Humanistiska-, och Samhällsprogrammet kräver att man ska ha lägst godkända betyg E i alla SO-ämnen. Estetiska programmet kräver lägst godkända betyg E i fem valfria ämnen.

Som jag förstår det efter att ha läst din fråga måste personen söka till ett individuellt program. Rätta mig gärna om jag har fel!

Lycka till!

Mvh Carolina Sanhueza, SYV