Vill bli inredningsarkitekt/inredningsdesigner vilket program ska jag välja?

24 feb 2015
Jag vill bli inredningsarkitekt/inredningsdesigner. Jag har funderat på teknikprogrammet med inriktningen design och produktuveckling, men ju mer jag kollade desto mer började jag fundera på om det var rätt program. Jag läste vad estetiska programmet med inriktningen bild och formgivning innebar och det stod att man kunde bli inredningsdesigner efter att ha gått det programmet, vilket inte stod om teknikprogrammet. Så jag undrar, eftersom det finns att välja på teknikprogrammet, om man kan välja programfördjupning: arkitektur-rum och få samma kunskaper som i estetiska, eller om det ger bättre kunskaper att välja bild och formgivning (estetiska programmet)?

27 feb 2015

Hej!

Vad spännande med inredningsarkitekt/inredningsdesigner! :)

Estetiska programmet med inriktning Bild och formgivning kommer du att lära dig om olika bildtekniker, få mer kunskap i bild och form. På Teknikprogrammet med inriktning Design och produktutveckling kommer du att lära dig om datastyrd design, de olika stegen mellan en idé och en färdig produkt.

Här kan du läsa mer om Estetiska programmet.

Här kan du läsa mer om Teknikprogrammet.

Oavsett vilket program du väljer så kan du senare i livet utbilda dig till inredningsarkitekt eller inredningsdesigner. Både teknikprogrammet och estetiska programmet är högskoleförberedande. Välj ett gymnasieprogram som du tycker är roligt och skulle passa dig bäst.

Fokusera inte så mycket på vilka yrken man kan bli efter att ha läst ett visst program, de är bara tips på några yrken och absolut inte alla!

Lycka till nu med dina framtida studier!

Mvh Carolina Sanhueza, SYV