Vill läsa naturvetenskapliga programmet till hösten

22 feb 2015
Hej!
Jag vill läsa naturvetenskap programmet och nu läser jag språkintroduktion programmet. Jag har bara ett betyg och till sommaren jag ska ha 9 byteg men inte svenska , inte biologi och inte kemi . Kanske jag kan ha kemi betyg men jag är inte säker och jag vet att det behöver dessa ämne för att gå till natur. Jag VILL gå nästa hösten på natur och vill inte vara kvar på IMintro snälla hjälpa mig och berätta vad måste jag göra. Jag är 18 år och vill inte börja på gymnasiet när jag blir nästan 20 ,, jag vet att jag kan tills 20 men vill inte det snälla hjälpa mig jag vill börja efter sommaren

23 feb 2015

Hej!

För att bli behörig att söka till naturvetenskapliga programmet behöver du ha godkänt i matematik, svenska och engelska. Du behöver sedan ha betyg i Kemi, Fysik och Biologi plus 5 valfria ämnen. 12 ämnen allt som allt.

Du skrev att du inte kommer att ha betyg i Svenska, biologi och kemi. Det betyder att du tyvärr inte är behörig att söka till naturvetenskapliga programmet just nu.

Men ge inte upp! Om du verkligen vill studera naturvetenskapliga programmet så tycker jag att du ska ta den tiden du behöver för att få betyg i alla ämnen du behöver och sedan söka till naturvetenskapliga programmet. Jag förstår att du vill börja så snart så möjligt (hösten) och att ett år till kan kännas långt men du får se det som en investering i dig själv! Desto fler ämnen du har godkänt i, närmare kommer du ditt mål!

Lycka till med studierna och ge aldrig upp!

Mvh Carolina Sanhueza, SYV