Läsa NIU Fotboll och sedan läsa juridik efter gymnasiet

17 feb 2015
Hej, jag går i nian och ska läsa Samhällskunskap med NIU fotboll, jag vill efter gymnasiet läsa juridik på högskolan, fungerar det?
Jag undrar även vad men behöver ha för betyg för att komma in på Juridik högskolan?

18 feb 2015

Hej!
Vad roligt med NIU Fotboll!

Ifall du läser Samhällsvetenskapsprogrammet så blir du behörig att sedan söka in till Juristprogrammet på Universitetet. För att bli behörig att söka till Juristprogrammet behöver du ha läst Historia 1b alt. Historia 1a1 + 1a2 och Samhällskunskap 1b alt. Samhällskunskap 1a1 + 1a2.

Intagningspoängen varierar från år till år och sedan skiljer det sig också mellan de olika universiteten. Här hittar du en lista på universitet som har Juristprogrammet. Du hittar även deras intagningspoäng!

Lycka till med fotbollen och framtida studier!
Mvh Carolina Sanhueza, SYV