Bo själv och studera på gymnasiet.

16 feb 2015
Min familj är på väg att flytta utomlands. Jag vill inte följa med. Kan jag som svensk medborgare välja att gå gymnasiet i Sverige (med mina föräldrars stöd) även om jag inte går på något specialgymnasium? Får jag lov att bo själv då precis som de som går på t ex idrottsgymnasium?
//Mattis

17 feb 2015

Hej Mattias,

Eftersom du är minderårig så är det dina föräldrar som är ansvariga över dig tills du fyllt 18 år. Ifall du har deras godkännande kan du nog bo ensam. Du behöver inte söka till något specialgymnasium däremot tror jag att du måste ha någon som är din vårdnadshavare i Sverige, som tex sjukanmäler dig, går på föräldrarmöten osv. eftersom du inte kan göra det själv tills du är 18 och dina föräldrar bor inte i Sverige.

Jag rekommenderar dig att du tar kontakt med din SYV på din skola och pratar med hen om detta. Så att när du söker till gymnasiet vet också vad du ska tänka på!

Lycka till Mattias!

Mvh Carolina Sanhueza, SYV