Flyttar till Sverige och börjar på gymnasiet

14 feb 2015

Vi är en familj som flyttat ganska mycket och jag har en dotter i nionde klass just nu och det verkar som vi kommer att flytta till Sverige till sommaren.

Hennes skolgång är väldigt blandad, de senaste åren har hon gått;

Årskurs 5 Lincoln International School, Katmandu, Nepal
Årskurs 6 & 7 Kunskapsskolan, Västerås, Sverige
Årskurs 8 International School of Paris, Frankrike
Årskurs 9 BCC Highschool, Maryland, USA

Hon har just nu "straight As" och är alltså en duktig student och kan säkert läsa in det hon saknar för gymnasiebehörighet.

Det jag undrar är om det är något mer än svenska hon kommer att behöva läsa in, och om det går att göra någon form av prov för att visa att hon har rätt nivå i de nödvändigas ämnena?

17 feb 2015

För att få börja på gymnasiet måste man ha godkända betyg i svenska, matematik och engelska. Vanligtvis får man läsa ett år på språkintroduktion och sedan söka till ett nationellt program.

Här hittar ni information om nationella program.

Här hittar ni information om Introduktionsprogrammet Språkintroduktion

Jag rekommenderar er att kontakta kommunen ni planerar att flytta till och ställa ea fråga. Om ni redan nu vet vilken skola er dotter ska gå på eller vill gå på så rekommenderar jag er att kontakta den skolan.

Sedan finns det också ett annat alternativ, International Baccalaureate (IB), utbildningen ges på engelska och man får både en svensk och internationell examen.

Här hittar ni mer information om IB

Lycka till!

Mvh Carolina Sanhueza, SYV