Svårt med matte men vill söka naturvetenskapliga programmet?

25 jan 2015
Hej!

Jag skulle så gärna vilja gå på natur samhäll för jag vill bli veterinär. Men mitt problem är att jag inte är så bra på matte som man måste vara om man ska gå en naturlinje. Jag har lite problem med matten nu i 9:an och vet då att matten på natur kommer bli jätte jobbig för mig. Jag har ingen aning vad jag ska göra men något jag verkligen vill är att bli veterinär. Kanske ska meddela att jag har inte underkänt i matten men känner på mig att matten är en av mina svagaste sidor. Vet ni vad jag ska göra hade det varit kanon :)

28 jan 2015

Veterinär - vad roligt!

För att bli behörig att söka till Veterinärprogrammet måste du ha läst Biologi 2, Kemi 2, Fysik 2 och Matematik 4. Eftersom du skriver att du tänkt söka till Natur-sam är det viktigt att du kontaktar gymnasieskolan/skolorna du är intresserad av och frågar ifall du kan läsa alla dessa kurser antingen som individuellt val eller utökad.

Ifall du har svårt med matte och är orolig inför framtiden så skulle jag rekommendera dig att besöka gymnasieskolornas öppna hus och prata med mattelärarna! De kan säkert berätta om hur de arbetar med elever som upplever att matten är svår :) Om inte mattelärarna kan svara på dina frågor, kontakta elevhälsan på gymnasieskolorna. De kan kanske också hjälpa dig!

Lycka till!
Mvh Carolina Sanhueza, SYV