Flytta vid gymnasievalet

23 jan 2015
tacksam hjälp med information om vad som gäller vid en eventuellt förestående flytt för vår familj till Öresundsregionen från Göteborg.
Eventuellt kommer vi behöva flytta till Skåne. Dessvärre är inte beslutet klart förrän i april. Vår son har beslutat sig för att söka naturvetenskapligt program och har ett gott studieresultat, vi har därför gott hopp om att han kommer in på en av de skolor som har högst antagningspoäng i Göteborg.
Förstått det som att vår son kan söka till gymnasieskolor i flera kommuner, men att han söker i en annan grupp i de kommuner där han inte är folkbokförd. Det innebar att han endast kom ifråga om det fanns platser över. Hans chans att komma in på skolor med högre antagningspoäng i Skåne är därmed minimal. Rätt uppfattat?
Därefter kunde det eventuellt gå att, via rektorn i respektive skola efter ett visst datum sannolikt mitten av september, beviljas plats vid en flytt under pågående termin. Stämmer det?
Om det är rätt uppfattat tolkar jag det som att det inte är stor idé att söka skola i Skåne förrän terminen startat. Eller finns det något att vinna på att ha visat intresse för någon skola redan vid antagningen i februari? Känner ni till om ngn av de gymnasieskolor som har naturvetenskaplig linje i Skåne har samarbete med någon gymnasieskola i Göteborg? Vi vill inte riskera att han tvingas gå om vid en senare flytt beroende på att programmen skiljer sig väsentligt mellan skolor.
Tacksam för information från skolor med naturvetenskaplig linje i Öresundsregionen; Helsingborg, Lund och Malmö.
Mvh Åsa

23 jan 2015

Hej Åsa,

Att flytta med tonåringar är inte lätt men det går att lösa! :)

Om inte kommunerna har ett samverkansavtal så hamnar elever som inte är folkbokförda i kommunen på en annan lista och tas in i mån av plats.

Jag tycker att din son ska söka till gymnasiet nu som vanligt oavsett när ni flyttar. Sedan tycker jag att ni ska kontakta gymnasieskolorna ni är intresserade av och berätta om er situation. De kanske har vart med om liknande tidigare och kan hjälpa er.

Här får ni en lista på gymnasieskolor som har ett riksintag (det vill säga tar emot oavsett hemkommun)

Gymnasieskolor i Malmö med riksintag

Gymnasieskolor i Helsingborg med riksintag

Gymnasieskolor i Lund med riksintag

Tyvärr så känner jag inte till ifall det finns gymnasieskolor som samarbetar, det bästa är att kontakta gymnasieskolorna och ställa dina frågor. Skicka gärna en intresseanmälan så hör de av sig till dig!

Ta kontakt med gymnasieantagningen också i Skåne, de kan säkert hjälpa dig och din son att hitta en gymnasieskola som passar er båda.

Lycka till med flytten och gymnasieansökan!

Mvh Carolina Sanhueza, SYV