👀 Under hösten uppdaterar vi information på gymnasium.se utifrån gymnasiereformen Gy25. Här kan du läsa mer om vad den innebär.

Sök utbildning 👉

Vart ska jag gå?

11 jan 2015
Hej! Jag är snart 17 år och går på IV eller IM som det heter nu, har tidigare bytt skola ett flertal gånger, och har endast trivts på special skolor, t.ex Parkskolan och IM. Har gått i vanliga klasser och några veckor på ett gymnasium.

Nu är min fråga, vart ska jag gå? Vill inte vara kvar på IM, eller vill för jag trivs. Men vill börja gymnasiet. Klarar inte av stora grupper som hela tiden byter lärare, människor och massa olika rum. Finns det något gymnasium som är som IM? Går på IM i Munkedal, och har alltid samma människor runt mig.

Försökte gymnasium i augusti typ en månad, men det fungerade verkligen inte.

Vet inte om detta är rätt ställe att fråga detta på, men värt ett försök :)

13 jan 2015

Hej!

Mitt tips till dig är att kontakta din studie- och yrkesvägledare på din skola och berätta vad du vill göra. Hon/han kan hjälpa dig mycket bättre än vad jag kan. Hjälpa dig att leta efter gymnasieskolor som passar dina behov och även titta på betygen då man måste ha godkänt i vissa ämnen för att bli behörig.

Ledsen att jag inte kan hjälpa dig så mycket mer!

Lycka till!

Mvh Carolina Sanhueza, SYV