Vill bli läkare!

06 jan 2015
Hej!
Jag är en 13-årig elev som vill bli läkare i framtiden. Jag går som sagt, bara i 7:an men har ändå höga betyg som C,B,A i det mesta, bara 3 D och ett E.. Jag har utifrån, mina betyg räknat ihop allt för denna termin och får sammanlagt det till 275poäng, men det är inte direkt fasta för mig, då vi, detta termin inte haft vissa ämnen och jag är själv säker på att jag kan höja mig mycket, då jag gick i en skola som gav mig D i kemi och har nu B, nästan A på det. Men hursomhelst, jag har kollat intagningspoäng för ett naturvetenskapsprogram i Göteborg med medelvärde 204poäng, min fråga är då:
1. Vad menas med medelvärde? Är det då inte att man räknar varje ämnets poäng och adderar det?
2. Kommer jag kunna komma in i det gymnasiet när jag har 275 poäng och intagningspoängen är 204 ?
3.Enligt er, är är 275/290 poäng bra?

Vore väldigt tacksam för svar då jag har länge velat ha svar på dessa frågor!

09 jan 2015

Hej!

Grattis till de fina betygen! 275 poäng är super bra! Bra kämpat :)

När man adderar sina 17 betyg får man fram sitt meritvärde, medelvärde får du fram när du delar ditt meritvärde med 17.

Med 275 poäng har du många valmöjligheter och jag tror att du utan problem kommer in på en gymnasieskola som har 204 i intagningspoäng.

Här kan du räkna ut ditt meritvärde

Lycka till!

Mvh Carolina Sanhueza, SYV