Går det att byta från Samhällsprogrammet till Teknikprogrammet i ettan?

04 jan 2015
Hej! Jag har nu gått samhälls programmet i ettan i en termin nu och jag är intresserad av att byta till tekniklinjen, måste jag då gå om ett helt år eller kan jag läsa det jag har missat sen?

05 jan 2015

Hej!

När du läser Samhällsvetenskapsprogrammet missar du att läsa en del ämnen som de elever som har läst Teknikprogrammet under hösten har läst.Till exempel ingår Fysik, Kemi och Teknik som programgemensamma ämnen i Teknikprogrammet.Du får höra efter med rektor/SYV på den skola där du vill läsa Teknikprogrammet, först och främst om det finns plats för dig så att du kan byta dit. Finns det plats får ni diskutera om det är möjligt för dig att du hinner läsa ikapp de ämnen du har missat på din fritid nu under vårterminen eller om det är enklare att helt enkelt börja om i årskurs 1 nu i höst.

Stort lycka till!

Mvh, Christine på Gymnasium.se