Jag går samhälle och vill bli läkare, hur gör jag?

16 nov 2014
Hej!
Jag går Samhälle med inriktning samhälle på gymnasiet, och min högsta dröm och önskan är att bli läkare. Jag är medveten om hur hård konkurrensen är att komma in på läkarlinjen samt den långa utbildningen. Mitt problem är att jag har valt Samhälle på gymnasiet, och inte Natur. Jag vet att man ska välja Naturprogrammet för att bli läkare, men finns det ändå möjlighet att jag kan utbilda mig till läkare trots att jag valt Samhälle? Eller är det helt omöjligt? Vilka kurser måste jag isåfall läsa till och när och hur? Jag skulle VERKLIGEN uppskatta ett långt förklarande svar från Er, med svar på min fråga, allt jag måste veta samt hur det skulle kunna ske.

MvH Nora Lidfeldt
Student.

17 nov 2014

Hej!

För att kunna söka in till Läkarprogrammet måste du ha grundläggande högskolebehörighet plus Biologi 2, Fysik 2, Kemi 2 och Matematik 4.

Det finns möjlighet för dig att läsa de kurser som behövs för att kunna söka in till Läkarprogrammet efter gymnasiet, det gör du då via vuxentubildningen i din hemkommun (komvux).

Här kan du läsa om komvux

För att kolla upp redan nu om det finns möjlighet att läsa de kurser som du behöver för att kunna bli läkare får du prata med SYV på den skola du går på nu. Denne kan då hjälpa dig med om du redan nu kan läsa några av kurserna inom ditt individuella val eller som utökat program. Men kursutbudet kan skilja sig åt från skola till skola och du får därför prata med SYV på just din gymnasieskola.

Om du inte har läst alltför länge på gymansiet, kan du ju också fundera på om det kan vara värt att läsa om gymnasiet från början och då läsa Naturvetenskapsprogrammet.

Stort lycka till!

Mvh, Christine på Gymnasium.se