Vilket gymnasieprogram passar?

20 okt 2014
Hej!
Har en dotter som ska söka gymnasium snart, och jag försöker hjälpa henne att reda lite i alla olika linjer.
Hon är skoltrött och en del av familjen trycker på att hon ska läsa Handel- och administration som är yrkesförberedande...Jag å min sida har uppfattningen att den linjen inte lättare ger ett jobb än om hon går t.ex. Samhäll eller Estet som är högskoleförberedande. Jag tänker så här: bättre för henne att läsa tre "lättare" år där hon har lite kul (inte för mycket plugg) och hon får med sig möjligheten att söka in på högskola om hon kommer på andra tankar. Tycker det har börjat vända lite nu när hon ser att gymnasievalet närmar sig.
Och om man jämför Estet och Samhäll - är det lika mycket teori i båda dessa? Hon tycker om att rita en del...och fotografera. Därav Estet-funderingarna...

Hoppas jag inte varit alltför flummig :)

Med vänlig hälsning Anna

21 okt 2014

Hej Anna!

Här kan du läsa om Handels- och administrationsprogrammet

Här kan du läsa om Estetiska programmet

Här kan du läsa om Samhällsvetenskapsprogrammet

Läs på vilka ämnen man läser i varje gymnasieprogram så ser du hur de olika programmen skiljer sig åt. Ha även i åtanke att det går att bli högskolebehörig på Handels- och administrationsprogrammet också, genom att läsa till de kurser som behövs för det inom individuellt val eller utökat program.

Framförallt läs på om vad som ingår i programmen på de skolor hon är intresserad av och gå på Öppet hus för att få en ännu bättre bild av utbildningen och skolan, så kommer hon säkert komma på vilken utbildning hon vill gå i gymnasiet!

Stort lycka till!

Mvh, Christine på Gymnasium.se