Måste jag ha musikalisk bakgrund för att gå Estetiska programmet?

07 okt 2014
Är femton och ska söka nästa år. Älskar musik, har A i betyg men har aldrig spelat instrument innan högstadiet. Funderar på att välja estetiska programmet med musik som inriktning men undrar om jag saknar för lite erfarenhet...
Har alla som väljer ES musikalisk bakgrund?

Mvh, Hanna Broomé.

09 okt 2014

Hej!

Jag tycker inte du ska oroa dig för att du har för lite musikalisk erfarenhet när du börjar Estetiska programmet. En del skolor har dock antagningsprov du får göra, utöver att söka in på dina betyg, för att komma in på Estetiska programmet. Det kan vara t.ex att spela en låt/sjunga en sång eller liknande. Om du blir antagen kan därför på vissa skolor bero på din musikaliska kunskap.

Mitt tips är att kolla upp de gymnasieskolor du är intresserad av där du kan läsa inriktning Musik på Estetiska programmet. Läs på om vad deras utbildningar innehåller samt kolla upp när skolorna har Öppet hus så att du kan gå dit och prata med elever och lärare och få en bild av hur det är att gå på utbildningen. Då kan du få svar på dina frågor!

Här hittar du gymnasieskolor som har inriktning Musik på Estetiska programmet

Lycka till!

Mvh, Christine på Gymnasium.se