Vad skiljer inriktningarna åt på Naturvetenskapsprogrammet?

28 sep 2014
Ger Naturvetenskap Samhäll samma högskolebehörighet behörighet som Naturvetenskap. Om inte, vilken högskoleutbildning "tappar man" genom att gå Samhälls inriktningen ?

Vilka kurser skiljer de två programmen ?

Med vänlig hälsning Eva

29 sep 2014

Hej!

Nej, man får inte samma högskolebehörighet om man går inriktning Naturvetenskap eller inriktning Naturvetenskap och samhälle på Naturvetenskapsprogrammet.

Här kan du se vilka kurser som ingår på inriktningarna på Naturvetenskapsprogrammet

Som du ser så är det fler naturämnen som ingår när man läser inriktning Naturvetenskap än när man läser Naturvetenskap och samhälle. Det betyder att du till exempel måste läsa inriktning Naturvetenskap för att ha behörighet att söka till Läkarprogrammet efter gymnasiet.

Hoppas det är svar på din fråga!

Mvh, Christine på Gymnasium.se