Jag vill gå Vård- och omsorgsprogrammet

28 aug 2014
Hej!
jag heter josefin och är snart 17 år , gick ut 9:an med inga betyg alls för de var så jobbigt siista terminen så kom inte in någon stans där jag hade sökt . vill så gärna gå vård och omsårg för att få en utbildning hur gör jag?
hoppas på en bra lösning så att jag kan plugga till de jag vill

mvh josefin hedman

02 sep 2014

Hej!

Det kommer lösa sig!

Först och främst måste du kontakta SYV på din högstadieskola så att denne kan hjälpa dig med ditt gymnasieval.

Det finns program på gymnasiet för de elever som inte är behöriga att söka ett nationellt gymnasieprogram, dessa kallas Introduktionsprogram. Du kan förutom att prata med din SYV även vända dig till skolor som har Introduktionsprogram som passar dig och se om det finns platser kvar.

Här kan du läsa mer om Introduktionsprogram och hitta skolor i din stad som erbjuder Introduktionsprogram

Det finns fem olika typer av Introduktionsprogram, din SYV kan hjälpa dig med vilket som passar bäst för just dig. Efter Introduktionsprogrammet kan du bli färdig för att läsa Vård- och omsorgsprogrammet.

Stort lycka till!

Mvh, Christine på Gymnasium.se