Vilket gymnasieprogram för att jobba på Röda korset, Unicef eller liknande?

23 aug 2014
Jag går i 9:an och ska snart välja till gymnasiet, men jag vet inte vilken linje jag ska ta. När jag blir äldre skulle jag vilja jobba med röda korset eller Unicef eller liknande. Hur gör man för att jobba där? Behöver man gå nån speciell utbildning efter gymnasiet och vilken linje är bäst att gå?

25 aug 2014

Hej!

Det är lite svårt att svara på din fråga då jag inte vet vad det är för typ av jobb du vill ha på dessa organisationer.

Lämpliga universitets- eller högskoleutbildningar kan till exempel vara statsvetenskap, internationella relationer, utvecklingskunskap, mänskliga rättigheter, ekonomi, kommunikation, hälsa, nutrition och andra områden beroende på vad det är mer specifikt som du vill jobba med i framtiden. Gå in och läs om organisationerna för att se vad det finns för olika slags jobb, så kan du därefter se vilken gymnasieutbildning som passar bäst.

Här kan du göra ett test för att se vilka gymnasieutbildningar som kan passa dig

Lycka till med ditt gymnasieval!

Mvh, Christine på Gymnasium.se