Börja gymnasiet efter att man är 20 år

17 aug 2014
Hej..jag ville in i gymnasium. Nu är jag 19 och ska bli 20 nästa år i 23 mars och nu har jag 5 betyg som jag fick förra året och behöver jag 7 till att får man gå in. Men om jag kunna att få 7 betyg i år då får jag kom in i gymnasium eller för att jag fyller 20 år i mars men skolavslutning det är i juni... ? Tack för svaret

19 aug 2014

Hej!

Prata med SYV eller rektor på den skola du vill börja i för att se hur det fungerar om du vill börja där redan nu i vår, om det finns lediga platser osv.

Du får inte ha fyllt 20 år när du börjar gymnasiet. Är det så att du vill börja gymnasiet höstterminen 2015 måste du därför läsa på komvux istället för att börja gymnasiet. Vänd dig till din hemkommun för att få veta mer om hur du i så fall gör för att läsa på komvux.

Lycka till!

Mvh, Christine på Gymnasium.se