Hur går det till att byta gymnasium?

11 aug 2014
Jag har två frågor.
1. Om jag vill byta gymnasium under min första vecka, vem vänder jag mig till? Vägledaren på skolan eller tar jag kontakt med gymnasiet jag vill byta till?

2. Efter det första året på gymnasiet och jag byter till en annan skola med samma linje som jag gått och kommer in, kommer de ha kollat på mina slutbetyg från första året?

15 aug 2014

Hej!

För att byta till ett annat gymnasium är det lite olika när i augusti/september som skolorna själva tar över antagningen och det inte längre är antagningskansliet som har hand om ansökningen. När terminen har börjat är det oftast skolan själv som har hand om det ifall du vill byta. Så vänd dig till både SYV på din skola samt rektor/SYV på den skola/det program du vill byta till för att se om det finns platser kvar. Gör på samma sätt om du ska byta efter att ha gått hela årskurs 1, det är då extra viktigt att du kollar upp vilka ämnen som de har läst på den nya skolan under årskurs 1 för att komma i fas.

Läs mer om hur du gör för att byta gymnasium här

Lycka till!

Mvh, Christine på Gymnasium.se