Byta gymnasieskola efter första året

02 jul 2014
Hej! Om man inte kom in på sitt första val och tänker försöka byta till det gymnasiet efter första året, kommer medianen från det året att gälla vid byte eller kommer de bara räkna med medianen från grundskolan?

Ex. om man hade väldigt lite poäng från grundskolan och man bättrar sig betydligt efter första året på gymnasiet, kommer poängen man samlat på sig under det året att visas vid ansökan om att få byta?

03 jul 2014

Hej!

Är det samma gymnasieprogram du tänker gå första året och sedan på den skola du vill byta till? I så fall kan du ju börja årskurs 2 i den skolan du byter till, men det fungerar bara om det finns platser på den skolan så att det är möjligt för dig att byta dit.  Om det är så att du kommer börja om årskurs 1 igen när du byter till den skolan du vill gå i är det betygen från årskurs 9 som du söker in på som jag förstått det. Dubbelkolla gärna detta med SYV på din skola, så kan ni diskutera igeonom vad du ska göra för att det ska bli så bra som möjligt för dig.

Lycka till med ditt gymnasieval!

Mvh, Christine på Gymnasium.se