Antagning i augusti till gymnasiet

02 jul 2014
Hejsan, nu är det så att min dotter har fått gå på sommarskola, för att godkännas/ få behörighet till att gå på ett nationellt program. Idag så fick dem deras besked angående antagningen. Och hon är bara antagen på ett preparandutbildning i och med att hon fortfarande inte gått klart sommarskolan, nu undrar jag efter att hon är klar med sommarskolan och får godkänd, då är ju hon behörig till de nationella programmen. Men hur ska hon söka dit nu när hon bara är antagen i en preparandutbildning och är det ens möjligt att ändra de valet?

02 jul 2014

När alla har tackat ja til de utbildningar de har kommit in på till gymnasiet (slutet av juli/augusti) blir det reservplatser kvar. Vänd er till det antagningskansli där din dotter sökte till gymnasiet och hör med dom hur det fungerar med antagningen till dessa platser och om hon kan välja ett nationellt program då.

Om ni inte får svar där råder jag er att ni vänder er till SYV på den skola där din dotter går nu eller till SYV på den skola där hon har kommit in på preparandutbildningen för att höra vad de säger också.

Stort lycka till!

Mvh, Christine på Gymnasium.se