Vad måste man ha för betyg för att söka till BF, BA eller NB?

28 jun 2014
Hej! Jag undrar om man måste ha jätte bra betyg när man ska söka in på naturbruk, BF, eller BA, eller beror det på hur många det är som vill söka in? Jag är en tjej på 15 år som inte har dom bästa betygen... Men vill söka in på något jag gillar att göra.

Snälla svara!

30 jun 2014

Hej!

Generellt är det ofta lägre antagningspoäng till yrkesprogrammen än till exempelvis Naturvetenskapsprogrammet, Teknikprogrammet och de andra högskoleförberedande programmen. Som du säger beror det till stor del på hur många som söker in till ett program vad det blir för antagningspoäng just det året. Ett tips är att kolla upp vad det var för antagningspoäng tidigare år till det program du vill gå på en viss skola, så kan du i alla fall få en bild av ungefär vad antagningspoängen kommer vara nästa år.

Det kommer bli jättebra ska du se, lycka till!

Mvh, Christine på Gymnasium.se