Kan jag ta studenten?

24 jun 2014
Hejsan!
Jag är en tjej på 19 år som redan gått om ett år i skolan. Jag går ekonomi programmet och är väldig fundersam när det kommer till studenten. Jag har f i matte 1 & 2. Samt företagsekonomi 1&2. Juridik. Jag går ju sånt innebandy gymnasie. Kommer jag då kunna ta studenten eller inte ? Och vilken matte är viktigast ? Hur många poäng måste jag då ha för att klara mig?

24 jun 2014

Hej!

För att få en gymnasieexamen ska du ha betyg i 2500 kurspoäng. Du ska ha mInst betyget E i minst 2250 kurspoäng. Du måste ha minst E i Matte 1, Svenska 1,2,3, Engelska 5 & 6 och på Gymnasiearbetet.

Jag tycker att du ska kontakta SYV på din skola och höra efter med honom/henne så att du får prata med någon ordentligt om hur det blir när du tar studenten. Då kommer du få mer detaljerade svar om just din situation, om du kan läsa om någon kurs på din skola eller om de kan hjälpa dig att lösa det på något sätt!

Lycka till, det kommer ordna sig!

Mvh, Christine på Gymnasium.se