F i idrott

26 maj 2014

Vad innebär det att få F i idrott? Jag har snart gått 1:a året på gymnasiet och inte varit så bra på idrott. Läraren säger att jag ska få ett F. Jag vill inte ha mer idrott. Kan jag söka vidare till högskola/universitet efter gymnasiet ändå? Vi har inte idrott i 2:an och 3:an. Men han säger att jag måste ha idrott med en annan klass än min egen nästa år eftersom jag får F. Jag känner mig så ledsen.

29 maj 2014

Hej!

Var inte orolig för ditt betyg i idrott, det kommer att ordna sig!

Idrott och hälsa är ett kärnämne på gymnasiet, men man får ha F i 250 poäng i en gymnasieexamen och ändå få sin gymnasieexamen. Du måste dock vara godkänd i svenska, engelska, matte och ditt gymnasiearbete för att få din gymnasieexamen.

Jag tycker hursomhelst att du ska ta kontakt med SYV på din skola och förklara situationen. Då kan han/hon förhoppningsvis hjälpa dig med hur du ska få godkänt i idrott på det sätt som passar bäst för just dig eller hur du ska lägga upp det med idrottslektionerna.

Stort lycka till, det löser sig ska du se!

Mvh, Christine på Gymnasium.se