Kan man bli högskolebehörig på Vård- och omsorgsprogrammet

13 maj 2014
Hej. Funderar på att gå vård o omsorg i Uppsala på lundelsska, men jag vet inte om jag vill plugga vidare eller börja jobba, men kan jag gå det och få både en arbetar utbildning + en högakoleförberedande.
Så jag undrar om jag kan gå båda eller om jag måste välja en av dem.? Vilken kan då vara bäst.

14 maj 2014

Hej!

Vård- och omsorgsprogrammet är ett yrkesprogram, men om du planerar dina studier i förväg så kan du bli högskolebehörig även på det programmet. Du måste då välja att läsa vissa kurser som behövs för att bli högskolebehörig. De kurser du behöver läsa för att bli högskolebehörig är ytterligare en kurs i svenska/svenska som andraspråk och engelska. Prata med din SYV, så kan han/hon hjälpa dig med vad du behöver göra för att bli högskolebehörig på Vård- och omsorgsprogrammet.

Här kan du läsa om Vård- och omsorgsprogrammet och vilka ämnen som ingår

Lycka till med ditt gymnasieval!

Mvh, Christine på Gymnasium.se