Måste man vara skriven i Sverige för att läsa gymnasiet i Sverige?

29 apr 2014
Hej
Om man är svensk medborgare, behöver man vara skriven i Sverige för att gå på gymnasiet i sverige? Eller kan eleven vara skriven hos sina föräldrar som tillfälligt är skrivna utomlands?

02 maj 2014

Hej!

Jag vet tyvärr inte om du måste vara skriven i Sverige för att gå gymnasiet här. Du får vända dig till skolverket.se eller antagningskanslier.se (där får du välja antagningskansliet i den ort du vill plugga) för att få ett svar på det.

Antagningen till gymnasiet hänger i första hand på elevens betyg. Men när du söker till gymnasiet och inte är skriven i den kommun du söker till är det vanligt att de elever som bor i kommunen får plats först och att du sen får plats beroende på om det finns plats kvar till dig. Av den anledningen kan det därför vara bra att du är skriven i den kommun där du vill läsa gymnasiet.

Lycka till!

Mvh, Christine på Gymnasium.se