Får man ha dator på nationella provet i svenska?

03 apr 2014
Hej, jag ska skriva svenska nationella, och vi får ej använda dator enligt vår lärare när vi ska skriva en uppsats under lektion. Har fått höra att man måste få använda dator till det om man vill. Hur säger reglerna?

Tack på förhand
Isak

04 apr 2014

Hej!

Här finns Skolverkets regler gällande nationella prov: http://www.skolverket.se/regelverk/fragor-och-svar/2.5988/provtillfallet-1.161491

Det är i första hand Skolverket som har koll på vilka regler som gäller, så kolla på den sidan jag gav länken till, där står att ett av av de svenska nationella delproven i årskurs 3 på gymnasiet får göras på dator, men att inte rättstavningskontroll eller internet får användas. I årskurs 6 och 9 får du skriva vissa av delproven på datorn.

Jag tror att du som elev bara får använda dator vid nationella prov om skolan på något sätt kan försäkra att du inte har tillgång till internet, inte kan använda stavningskontroll och liknande. Din skola har antagligen inte möjlighet att låta dig skriva nationella provet på en dator, för att de inte kan kontrollera om du använder stavningskontroll, internet och liknande. Men du får fråga din skola om detta, då det är de som har bestämt hur det ska gå till för dig.

Lycka till på de nationella proven!

Mvh, Christine på Gymnasium.se