Flytta till Stockholm för att gå gymnasiet där

22 mar 2014
hej, jag bor i Visby men skulle så gärna vilja börja gymnasiet i Stockholm.Jag är orolig att min mamma inte kommer gå med på detta..kan hon bestämma att jag inte får flytta och gå gymnasiet där. om jag går en skola med riksintag/internat betyder det att man får bo på skolan. Betalar man nånting (tex hyra) om man bor på internat?

24 mar 2014

Hej!

Först och främst är det nog väldigt bra om du och din mamma är överrens om var du ska gå i gymnasiet, det kommer nog kännas bäst för er båda.

Studiebidraget betalas även ut via dina föräldrar fram till dess att du är 18 år.

En del skolor med riksintag har eller hjälper till att anordna boende för sina elever. Det brukar då kosta en viss summa per månad. På elevboenden som ligger i nära anslutning till skolan är det vanligt att en eller flera måltider per dag då ingår i månadskostnaden. Kolla upp vilken gymnasieskola du är intresserad av och hör med skolan om de hjälper till med bostad.

Du kan i vissa fall ansöka om inackorderingsbidrag för att få bidrag till boendekostnader. Om du ska gå på en kommunal gymnasieskola med riksintag i Stockholm söker du via din hemkommun. Om du ska gå på en friskola söker du bidraget via CSN. Det finns dock vissa regler kring inackorderingsbidraget, läs mer om det här: http://www.csn.se/komv-folkh-gymn/studiehjalp/hur-mycket-kan-du-fa/inackorderingstillagg/utbildningar-1.2846

Lycka till med ditt gymnasieval!

Mvh, Christine på Gymnasium.se