Vad ska jag läsa för gymnasieprogram för att plugga till jurist

31 jan 2014
Hej!
Jag har två frågor:
1. Om man läser ekonomi med inriktning ekonomi kan fortfarande läsa vidare till jurist då eller måste man läsa något extra innan?
2. Nu vet jag inte precis om det är det jag vill, men om jag tar jurist som exempel här också-om jag vill bli det är det då bäst att ha gått ekonomi eller samhäll? Har man bättre förutsättningar om man läser sam då man jobbar ganska likt universitet och högskolor där?
Tacksam för svar!

03 feb 2014

Hej!

För att gå Juristprogrammet behöver du ha grundläggande behörighet + Historia 1b / 1a1+1a2, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2. Du kan därför gå Ekonomiprogrammet (inriktning Ekonomi) eller Samhällsprogrammet, då båda dessa program ger dig grundläggande högskolebehörighet och du läser de ämnen du behöver för att söka till Juristprogrammet.

Det är svårt att svara på vilket program som ger bäst förutsättningar för dig att plugga vidare till jurist. Väljer du Ekonomiprogrammet med inriktning Juridik får du ju läsa några ämnen på inriktningen inom ämnet juridik. Tänk efter vilket program du tycker är mest intressant och helst vill gå.

Lycka till med gymnasievalet!

Mvh, Christine på Gymnasium.se