Bli läkare efter inriktning Naturvetenskap och samhälle på Naturvetenskapsprogrammet

22 jan 2014
Hejsan! Undrar bara om man kan bli läkare on man läser Naturvetenskap med inriktning samhäll? Vad gör man om man kommer in på det programmet som reserv och inte klarar pressen? Hur mycket matte där?

24 jan 2014

Hej!

För att plugga till läkare måste du ha grundläggande behörighet plus Biologi 2, Fysik 2, Kemi 2, Matematik 4. De fyra kurserna ingår i inriktning Naturvetenskap, så om du vill bli läkare skulle jag råda dig att gå Naturvetenskapsprogrammet med inriktning Naturvetenskap.

Om du börjar på programmet och känner att det blir tungt, så skulle jag råda dig att byta så snabbt som möjligt under en termin och då kommer det bli till ett program där det finns plats. På detta sätt är det inte lika mycket du har missat på det nya programmet som kan bli jobbigt att ta igen.

Mvh, Christine på Gymnasium.se