Vill bli barnmorska eller sjuksköterska efter gymnasiet

15 jan 2014
Hej om man nu vill bli sjuksköterska/barnmorska vilken väg är bässt att gå? Naturvetenskapsprogrammet eller vård och omsorg? och om man nu har högskolebehörighet i vård och omsrog behöver man väl inte läsa något år i komvux?

16 jan 2014

Hej!

För att bli barnmorska/sjuksköterska måste du plugga vidare efter gymnasiet. Om du läser Naturvetenskapsprogrammet så får du högskolebehörighet så att du kan plugga vidare till vad du vill.

Vård- och omsorgsprogrammet har inga inriktningar, därför är det bra om du väljer en skola där programfördjupningen är t.ex. sjuksköterska om du väljer detta program. Om du väljer Vård- och omsorgsprogrammet får du se till att läsa till de extra kurser som behövs för att du ska bli högskolebehörig, samt Matematik 2a / 2b / 2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2, som behövs för att plugga vidare till sjuksköterska efter studenten.

För att bli barnmorska måste du först ha t.ex. sjuksköterskeutbildning/kandidatexamen i omvårdnad.

Lycka till med gymnasievalet!

Mvh, Christine på Gymnasium.se