Gymnasieprogram för att bli veterinär i Linköping

14 jan 2014
hej jag går i årskurs 7 och undrar så jätte mycket om vad som krävs och hur många poäng man behöver för att komma in i ett gymnasium. Skulle vara jätte glad om ni svarade. Det kanske är olika vid olika gymnasium och program och så men om ni undrar vad jag vill bli så vill jag bli en veterinär och jag bor i Linköping. Jag fick 175p, jag vet det är väldigt lite men jag skulle uppskatta om ni svarade hur många poäng minst jag behöver ha för att komma in i en gymnasium.
Med vänliga hälsningar Julia.

15 jan 2014

Hej!

Precis som du skriver skiljer sig antagningspoängen från gymnasieskola till gymnasieskola. Det kan också skilja från år till år. Så vad det har varit för antagningspoäng tidigare år får du se som en fingervisning om vad det kan vara för antagningspoäng när du ska söka till gymnasiet om två år. På den här sidan ska du kunna se antagningsstatistik för gymnasieskolor i Linköping till 2013: https://www.gymnasiestudera.se/gymnasieintag/stats.asp

Det program du får titta på är Naturvetenskapsprogrammet, som ger dig behörighet så att du kan plugga vidare till veterinär efter gymnasiet. Alternativt att du läser Naturbruksprogrammet, men då läser till ämnen som ger dig Naturvetenskaplig högskolebehörighet.

Lycka till med gymnasievalet! Bra att du redan nu vet vad du vill bli!

Mvh, Christine på Gymnasium.se