Jag vet inte vad jag vill gå i gymnasiet

06 jan 2014
Hej. Matilda här.
Jag har en fråga angående min framtid.
Jag har ingen aning om vilken gymnasielinje jag ska gå. jag går i 9an nu så det är inte så lång tid kvar. Jag har frågat mina vänner och så om vilken linje dem tycker att jag ska gå. dem tycker att jag ska gå (VO) vård och omsorg.
själv vill jag bli läkare/doktor på ett djursjukhus. Men saken är den att Jag älskar djur (speciellt päls djur) men jag är pälsallergiker! :(
Jag älskar djur och jag brinner verkligen för ALLA djur. Vad tycker du jag ska göra?!? ska jag välja djuren eller VO som mina vänner vill. Eller ska jag kanske ta något helt annat ock kanske bli konditor, de värkar ganska kul. är det kul? vilken linje ska man gå för att bli konditor i så fall

Mvh. Matilda Lyvik

07 jan 2014

Hej!

För att bli konditor skulle jag rekommendera dig att gå Restaurang- och livsmedelsprogrammet med inriktning Bageri och konditori. Läs mer om inriktning Bageri och konditori här

Det kanske kan vara svårt att vara pälsallergiker och bli veterinär tyvärr, i så fall måste du försäkra dig om att du klarar av det eller att det finns jobb där du inte handskas med pälsdjur. För att bli veterinär måste du plugga vidare efter gymnasiet och det mest passande programmet är Naturvetenskapsprogrammet, där du läser de ämnen som behövs för att läsa vidare till veterinär.

Mitt råd är att läsa på lite om de olika program du funderar på och se vad man kan jobba med/plugga vidare till efter att ha läst dessa. Och ta beslutet själv om vad du vill läsa, det är ditt val och inget dina vänner ska bestämma åt dig. Kolla även upp skolor och gå på deras Öppet hus, så kan du fråga elever som går det du funderar på om vad de tycker, så kanske det blir lättare att ta ett beslut också!

Stort lycka till, det kommer bli bra vad du än väljer ska du se!

Mvh, Christine på Gymnasium.se