Byta gymnasieprogram efter ettan

06 dec 2013
Hej, jag går just nu i ettan på en foto och språkutbildning(estet-media) men jag trivs inte särskilt bra och skulle vilja byta till en humanistisk linje när tvåan börjar. Hur fungerar det? Jag kommer ju förmodligen ha missat några av de kurser som humanister läser i ettan och istället läst och fått betyg i andra kurser. Går det ändå att börja läsa samma som de andra i tvåan?

09 dec 2013

Hej!

Mitt råd till dig att du tar kontakt med SYV på din skola eller program så snart du kan så att denne kan hjälpa dig med att byta program. Din SYV ska kunna hjälpa dig och borde ha koll på hur du ska göra för att byta program och ifall det går utan att behöva börja om från årskurs ett. Förhoppningsvis går det att ordna så att du inte behöver börja ettan igen, eftersom du redan nu vet att du vill byta kanske det till exempel är möjligt att du kan läsa till någon extra kurs nu under vårterminen som ingår i Humanistiska programmet.

Lycka till med byte av gymnasieprogram och hoppas att det löser sig för dig!

Mvh, Christine på Gymnasium.se