Elevvårdskonferens utan att kontakta målsman

15 nov 2013
Hej!
Det här är kanske fel forum för den fråga jag har.
Min dotter går Bygg inriktning måleri på Praktiska i Gävle.
Hennes lärare kallade till Utvecklingssamtal som jag inte kunde komma på,på den avsatta tiden.
När dottern kom dit sa läraren att det var en ElveVårdsKonferens. Dottern är 16 år. Får det gå till så utan att målsman kontaktas?

MVH
Mia Eriksson

18 nov 2013

Hej!

Jag tycker det låter konstigt att de inte meddelade i förväg att det var en elevvårdskonferens, då det är något som är bra att målsman är med på och får vara delaktig i. Tyvärr är jag dock inte helt säker på vad som gäller i det här fallet angående om de hade behövt kontakta dig som målsman innan. Jag skulle råda dig att ta kontakt med Skolverket för att se vad som gäller. Det är också bra om du trots denna dåliga start får igång en bra dialog med läraren, rektorn på skolan och andra inblandade i skolpersonalen så att ni kan lösa det på bästa sätt för din dotter. Lycka till och hoppas allt löser sig på ett bra sätt!

Mvh, Christine på Gymnasium.se