Gymnasieprogram för att kunna plugga till lärare

14 nov 2013
Något jag har funderat på att utbilda mig till är lärare i SOämnena. Var ska man gå i för gymnasium då, spelar det ens någon roll? Hur höga betyg ska man ha? Hur länge pluggar man? Är det väldigt svårt att bli lärare för gymnasiet sen (alltså att jag skulle lära ut på ett gymnasium)?
Tackar för svar! :D

15 nov 2013

Hej!

För att kunna plugga till lärare efter gymnasiet bör du läsa ett av de högskoleförberedande gymnasieprogrammen, exempelvis Samhällskunskapsprogrammet är ett bra program för dig att gå. Alternativt att du läser ett yrkesförberedande program, men då läsa till de kurser du behöver för att få högskolebehörighet.

Att plugga till lärare tar fem år och du väljer då vilken ålder (högstadiet, gymnasiet etc) och vilka ämnen du vill lära ut. Beroende på om det är exempelvis Historia och Samhällskunskap du vill lära ut eller Geografi och Religion så kan det också vara extra viktigt att du har läst dessa ämnen i gymnasiet. Därför skulle nog Samhällsvetenskapsprogrammet vara det mest passande programmet.

Jag vet inte om det är svårare att bli lärare för gymnasiet än någon annan ålder, det tror jag inte att det är! Skillnaden är väl att nivån på det du lär ut ligger högre, men också att eleverna du lär ut till är äldre och tar mer eget ansvar.

Lycka till med ditt gymnasieval!

Mvh, Christine på Gymnasium.se