Gå om på grund av oklara kurser

13 nov 2013
Hej!
I år skulle jag gått i 3e ring men pga komplikationer och mått dåligt psykiskt så att hela min gymnasietid inte vart på topp. Har 4 oklara kurser från 2an och 1 från ettan varav den från ettan ska jag gå om helt. Men nu till min fråga!
Hur komplicerat och svårt är de för min rektor att höra sig för om de går att få ett förlängt år dvs gå ut trean nästa år och beta av dom kurserna från tvåan och ettan i år ? Det jobbiga och svåra som han påstår att de är, är pga att jag i sådana fall får byta kommun för att det programmet jag går ska läggas ner på min skola.
Det dom erjuder är att jag ska läsa klart de fyra jag har från tvåan samt den hela från ettan och 4 kurser (varav 2 av dom kommer försvinna till nästa år) + göra gymnasiarbetet. Vilket inte är rimligt från mig just nu!
Så jag undrar hur svårt/jobbigt det egentligen är att få igenom att gå ett extra år i en annan kommun ?
Hoppas jag gjorde mig förstådd
tack på förhand!

13 nov 2013

Hej!

Jag förstår att det låter mycket med att läsa in alla de kurserna nu under ett år, men jag antar att rektorn ändå har försökt komma med ett förslag som är det bästa för dig så att du ska slippa byta skola och gå i en annan kommun. Om du inte har diskuterat igenom frågan med SYV på din nuvarande skola skulle jag råda dig att ta kontakt med honom/henne för att se om det finns några alternativa lösningar. Det är SYV som borde kunna hjälpa dig att reda ut din situation i sådan här fall. Du kan också höra med den skola du i så fall skulle behöva byta till i en annan kommun och se hur det i så fall skulle gå till och hur ditt upplägg på den skolan skulle kunna se ut.

Hoppas att det löser sig på bästa sätt för dig med dina gymnasiestudier!

Mvh, Christine på Gymnasium.se